۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است
سرخط خبرها

از زبان نرم دیپلماسی تا آمادگی برای پاسخ سخت | همه چیز درباره رزمایش در مرزهای شمال غربی

  • کد خبر: ۸۲۵۲۲
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
از زبان نرم دیپلماسی تا آمادگی برای پاسخ سخت | همه چیز درباره رزمایش در مرزهای شمال غربی
نگاهی به واکنش ایران به اقدامات جنجال برانگیز جمهوری آذربایجان و توطئه چینی رژیم صهیونیستی، برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» نشان داد ایران آماده هرگونه اقدامی درباره تجاوز به حقوقش است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روز‌های گذشته، اختلافات میان تهران و باکو بر سر عبور کامیون‌های ایرانی از منطقه مورد مناقشه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، خبرساز  شده و واکنش مقامات دو کشور را نیز به دنبال داشته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، در دیدار با سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران، از برخورد‌های نامناسب اخیر نیرو‌های مرزبانی جمهوری آذربایجان با رانندگان کامیون‌های ایرانی و بازداشت دو نفر از آن ها، ابراز نارضایتی کرد و اظهارات منفی اخیر از سوی جمهوری آذربایجان را تعجب آور و تأسف برانگیز خواند.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره  به تحرکات رژیم صهیونیستی در کنار مرز‌های مشترک کشورمان گفت: ایران، حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این راستا هر اقدامی را که لازم باشد، انجام می‌دهد.

رزمایش «فاتحان خیبر» در مرز‌های شمال غربی

اما ورای واکنش‌های دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی کشورمان به اظهارات مقامات و اقدامات جنجال برانگیز اخیر دولت آذربایجان در مرز‌های شمال غربی، ایران، اقدامات دیگری را نیز در دستور کار قرار داد تا پیام روشنی به خارج از مرز‌های خود مخابره کند. در این راستا مهم‌ترین اقدام، برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش با حضور فرمانده نزاجا، ارزیابان ستاد کل نیرو‌های مسلح و مسئولان استانی در منطقه عمومی شمال غرب کشور در روز گذشته بود. در این رزمایش تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال وگروه ۴۳۳ مهندسی رزمی با پشتیبانی بالگرد‌های هوانیروز حضور داشتند.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت: ایران در دو قرن اخیر هیچ گاه مهاجم نبوده است و هیچ گونه چشمداشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفا از خود دفاع کرده است. انجام این رزمایش هم با هدف ارتقای آمادگی است، همان طور که چندین رزمایش اجرا شده در کشور همسایه ما با اهداف خاص خودشان در حال انجام است.

حیدری در ادامه با بیان اینکه در این منطقه، یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت به نام رژیم نامشروع صهیونیستی وجود دارد، افزود: از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است و فعالیت آن‌ها در اینجا کاملا رصد می‌شود. در همین رابطه، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در توئیتی نوشت که رزمایش فاتحان خیبر، ‏هشداری به رژیم صهیونسیتی است. در این توئیت آمده است: «عنوان رزمایش ارتش کاملا هوشمندانه انتخاب شده است. پیامبر اکرم (ص)، توطئه سران یهود را با فتح خیبر خنثی کرد؛ رزمایش ‎فاتحان خیبر نیز هشداری به رژیم ‎صهیونیستی است که اگر پیرامون مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دست از پا خطا کند، با چنان واکنش کوبنده‌ای مواجه می‌شود که دیگر به انتظار ۲۵ ساله نیازی نیست.»

همچنین عباس بدخشان، سفیر ایران در ارمنستان، در دیدار با وزیر خارجه این کشور با تأکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی درباره ضرورت حل وفصل اختلافات کشور‌های منطقه از طریق گفتگو، گفت: رزمایش برنامه ریزی شده نیرو‌های مسلح کشورمان، نمود اراده ایران در خصوص ضرورت احترام به مرز‌های بین المللی و حفظ ثبات منطقه است.

پیش‌تر نیز ســــردار مهــدی ربانــی، معــاون عملیـات ستاد کل نیرو‌های مسلح، در تشریح موضع کشورمان درباره تحولات اخیر در این منطقه گفته بود: ما به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه نیستیم، اما اجازه هم نمی‌دهیم از این فضای دوستی برای پایگاه رژیم غاصب صهیونیست استفاده شود.

اولویت دولت، تقویت مناسبات همسایگی است

احمد وحیدی، وزیر کشور، پنجشنبه ۸ مهرماه، در حاشیه معارفه استاندار اردبیل، با اشاره به وضعیت پیش آمده در مناطق شمال غربی کشور به دنبال برخی اختلافات با جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان در حوزه تمدنی ایران اسلامی قرار دارد و آن‌ها باید بتوانند از ما الگو بگیرند. وزیر کشور، ایران را دوست و رفیق کشور‌های همسایه خواند و با بیان اینکه «مرز‌های ما، مرز‌های دوستی است:، افزود: ما باید با هم تبادل اقتصادی و رفت وآمد داشته و هیچ دلیلی ندارد که اختلاف داشته باشیم.

وحیدی در ادامه گفت: توطئه در بین دو کشور البته بسیار است و رژیم غاصب صهیونیستی و دشمنان این دوستی سعی می‌کنند که توطئه کنند. اما اگر همه ملت‌های منطقه برای سربلندی اسلام عزیز در برابر دشمنان یکدست، هم صدا و هم پیمان شوند، می‌توانند قدرت بزرگی بسازند. جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام دوستی کرده و اولویت دولت سیزدهم هم تقویت مناسبات همسایگی است.

دیدگاه نمایندگان مجلس

محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری «دانشجو» گفت: شاید با هیچ کشوری به اندازه آذربایجان، مشترکات نداشته باشیم؛ از این رو سیاست خارجی کشورمان، دخالت نکردن در حاکمیت کشورهاست. کوچک‌ترین تهدیدی از سوی ایران برای مرز‌های آذربایجان روی نخواهد داد و ایران قطعا حامی امنیت کشور‌های منطقه به ویژه آذربایجان است. مسائل منطقه و همسایگان باید توسط خود آن‌ها حل شود و انتظار داریم کشور‌های همسایه، کشور سومی را وارد مسائل نکنند.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس، نیز در گفتگو با «برنا»، درخصوص اظهارات مقامات دولت آذربایجان درباره ایران گفت: صحبت‌های رئیس جمهور آذربایجان، برخلاف حسن هم جواری و تحت تأثیر کسانی است که نمی‌خواهند همگرایی بین کشور‌های اسلامی صورت بگیرد.

با هر گونه القای تفرقه از سوی کسانی که می‌خواهند اختلاف بین کشور‌های اسلامی رخ بدهد، باید مقابله کرد. وی ادامه داد: هر کشوری در داخل مرز‌های خود همواره برای حفظ آمادگی نیرو‌های مسلح و با توجه به شرایطی که در حوزه بین المللی پیش می‌آید، رزمایش نظامی برگزار می‌کند و سایر کشور‌ها حق اعتراض ندارند. چگونه است که دولت آذربایجان به همراه دو یا سه کشور دیگر رزمایش انجام می‌دهد، اما انتظار دارند جمهوری اسلامی در مرز‌های خود رزمایشی برگزار نکند؟ در شرایطی که لازم باشد، رزمایش نظامی برگزار می‌کنیم و آمادگی نیرو‌های مسلح را اعلام می‌داریم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->